Tuesday, May 27, 2008

Salah Tafsir

Tajuk penulisan kali ini mengenai pengalaman saya mengajar di sebuah pusat pengajian IPTS, mengapa saya mengajar kerana ingin mencari pengalaman mengajar dan bagaimana cara hendak menguruskan pelajar.

Baru 2 bulan mengajar sudah terjadi satu perkara yang rasanya cukup mengejutkan diri saya dan para pensyarah. Tidak perlu saya ceritakan di sini apa yang terjadi. Jelasnya perkara ini terjadi kerana salah faham para pelajar terhadap pelajaran yang saya ajarkan.

Seorang pelajar mengadu hal ini pada pihak pengurusan megenai perihal saya yang selalu menceritakan hal perkahwinan. Di sini saya ingin jelaskan bahawa kebetulan pada hari itu tajuk atau topik yang dibincangkan adalah mengenai pembinaan keluarga. Jadi mestilah membicarakan mengenai hal-hal yang bersangkutan dengan alam perkahwinan, tetapi oleh kerana ada dikalangan pelajar yang salah faham disebabkan mereka tidak membeli buku teks kita yang disalahkannya.

Perkara begini memang merbahaya, boleh menjatuhkan air muka saya. Tetapi saya rasa tenang sedikit namun begitu dalam hati terasa tawar bila mengajar. Mudah terkenang perkara sebegitu.

Apa-apa pun perlu habiskan kelas sebelum 6 Jun 2008. Sudah malas melayan pelajar manja.

Bersabarlah, di sebalik kesabaran ada hikmahnya. Setiap hikmah adalah daripada Rabbul Jalil.

No comments: