Saturday, September 8, 2012

Ingrid Mattson dan Pelajarnya

"Saya akui bahawa saya boleh berlaku amat kejam kepada mahasiswa saya. Kadangkala, saya meminta mereka supaya mengulangkaji  pertanyaan  atau penyataan  mereka sehingga tiga kali sehinggakan suara mereka benar-benar teredengar jelas."

Merenung kembali kata-kata Puan Ingrid Mattson. Dari situ jelas menunjukkan bagaimana proses pembelajaran yang dilakukan oleh beliau memberi kesan kepada para mahasiswa beliau. Kaedah ini dilaksanaakan bagi memberi ruang kepada pelajar tersebut memahami akan persoalan sebelum memberi jawapan. 

Ingat hanya tiga kali ulangan, tetapi apa yang menyedihkan berlaku pada hari ini, pelajar kitaa kurang bercakap dalam kelas. Apabila disoal, tiada yang sukarela untuk menjawab. Seperti ada ketakutan dalam diri mereka. Kelihatannya mereka tiada keberanian, mungkin juga mereka kurang deria rasa untuk menjawab persoalan kerana tidak berminat akibat dari keterpaksaan kehadiran. Itulah realiti mahasiswa pada hari ini. 

Jika Puan Ingrid Mattson boleh mengarahkan para pelajarnya untuk mengulang soalan yang diberikan sebanyak tiga kli kenapa kita tidak melaksanakannya untuk pelajar kita? 


No comments: