Wednesday, November 14, 2007

Positif bila kita to be positif

Sebagai satu permulaan untuk menulis satu tajuk sudah lama hendak menulis. Tajuk ini sebenarnya berkaitan rapat dengan pengalaman peribadi. Bermula bertugas sebagai seorang imam ini memeang banyak cabaran daripada dalam dan luar.

Saya inigin berkongsi satu pengalaman yang mana mungkin rasanya setiapa orang sudah mengalami dan mempunyai pemahaman masing-masing. Apa kaitan tajuk ini dengan pengalaman hidup saya?

Hanya sedikit untuk dikongsikan bersama saudara sekalian. Untuk menjadi seorang yang positif dalam hidup, kita perlu mempunyai beberapa faktor untu kita berindak, berfikir, dan memahami secara positif. Berdasarkan kajian, pertamanya perlu banyak membaca bahan-bahan bacaan yang beroriantasikan positif maksudnya di sini jangan membaca bahan bacaan yang tidak mempunyai faedah seperti bahan bacaan lucah. Ini faktor yang perlu diberi perhatian.

Faktor yang ke dua ialah persekitaran. Jika seorang pelajar perlu mencari persekitaran yang boleh membentuk jiwa dan rohaninya kepada ketenangan supaya mudah belajar dan memahami sesuatu apa yang kita pelajari. Jika persekitaran tidak membantu seperti tidak ada ketenangan untuk belajar, contohnya belajar di tempat yang bising dan tidak sesuai dengan pelajar.

Faktor yang ke tiga, kawan mempunyai peranan penting dalam memposotifkan kita. Kawan juga akan membaiki kefahaman kita terhadap sesuatu isu. Kawan juga perlu untuk menegur jika kesalahan apa yang kita lakukan. Ini pengalaman yang saya dapati di UiTM Kelantan bertemu dengan kawan -kawan yang sentiasa proaktif dan bos-bos yang sentiasa memberi galakan dan peluang untuk mencuba. Inilah faktor yang boleh mengekalkan saya di UiTM Kelantan ini.

Oleh itu kita perlu bijak untuk mencari kawan yang sesuai dengan diri dan kehendak kita. Jangan mencari kawan yang boleh menjerumuskan kita ke arah lembah kerosakan. Ini perlu dielakkan.

Wallahua'lam.

No comments: