Wednesday, August 27, 2008

Kali Ini

Pada kali ini, aku tak boleh balik kampung tengok Isteri cuti merdeka kali ini. Sedihnya aku

Bersabarlah, di sebalik kesabaran ada hikmahnya. Setiap hikmah adalah daripada Rabbul Jalil.

Tuesday, August 26, 2008

Juara Nasyid UiTM Kelantan 2008

video


Pertandingan nasyid antara IPTA/IPTS Kelantan telah berlangsung di Universiti Sains Malaysia pada 23 Ogos 2008. UiTM Kelantan telah mengungguli pertandingan tersebut.

Tahniah UiTM Kelantan, Insya Allah, kumpulan akan terus diberi kepercayaan untuk mewakili UiTM Kelantan.

Sasaran seterusnya ialah untuk pertandingan peringkat UiTM Malaysia pada tahun hadapan. Sudah pasti pertandingan ini akan mendapat saingan yang hebat.

Berusaha serta bertawakkal adalah kunci utama kejayaan nasyid ini. Tahniah anak muda.

Bersabarlah, di sebalik kesabaran ada hikmahnya. Setiap hikmah adalah daripada Rabbul Jalil.

1511 Adakah Akan Berulang?

Kota A Famosa Tinggalan Portugis

Alfonso de Albuquerque, Afonso de Albuquerque atau Afonso d'Albuquerque (1453 - 16 Disember 1515) adalah seorang jeneral tentera laut Portugis yang terkenal dan yang telah membantu mengasaskan Empayar "penjajah" Portugal di Lautan Hindi. Beliau juga merupakan tokoh yang menyebabkan keruntuhan Kesultanan Melaka pada 24 Ogos 1511, dan yang kemudian membina Kota A Famosa untuk menyekat penentangan orang-orang Melayu.

Di lahirkan di Alhandra, berhampiran dengan Lisbon, Portugal, Albuquerque pernah dikenali sebagai "Yang Agung", serta "Marikh Portugis" buat satu tempoh yang agak lama. Ayahnya, Gonçalo de Albuquerque, Herr von Vila Verde dos Francos, memegang jawatan yang penting di dalam istana. Daripada ibunya, Leonor de Menezes, Albuquerque dikaitkan kepada keluarga diraja Portugal melalui keturunan luar nikah.

Albuquerque menerima pendidikan dalam matematik dan bahasa Latin klasik di istana Afonso V dari Portugal, dan selepas kemangkatan maharaja itu, beliau kelihatan telah berkhidmat di Afrika buat satu tempoh. Pada kepulangannya, beliau dilantik sebagai ketua pengiring raja (estribeiro-mor) kepada John II.

Di atas adalah sejarah Kota Melaka tumbang ke tangan Portugis. Artikel ini saya petik daripada Wikipedia. Adakah apa yang terjadi pada hari itu akan berulang pada hari ini.

Marilah sama-sama kita mempelajari dan menginsafi diri. Kebanyakan perkara yang terjadi pada suatu ketika dahulu sudah terjadi pada zaman ini.

Bersabarlah, di sebalik kesabaran ada hikmahnya. Setiap hikmah adalah daripada Rabbul Jalil.

Monday, August 25, 2008

Satu Perpindahan



Pada jam 8.50 pagi, aku terus pergi mengambil surat di dalam kotak pentadbiran. Aku seperti biasa melihat dan meniti setiap surat yang berada di dalam kotak. Tiba-tiba aku seperti mengetahui tulisan tangan surat ini, baru ku sedari bahawa insan yang dirindui setiap saat menghantar kepada ku.

Aku terus balik ke pejabat, tidak sabar untuk ku membaca surat ini, memang dia sentiasa mengingati ku, aku makin sedar akan cintanya terhadap aku. Terus ku baca bisiskan hatinya kepada ku. Alangkah indahnya hidup ini.

Aku terus membaca dan menghayati setiap bait setiap rangkap.


Di antara ruang-ruang waktu,

ingin kurangkaikan debungan rindu,

khas buat dirimu yang satu,

sempena meraikan hari bahagia buatmu,

Biarlah kerinduan menjadi saksi,

kenangan dan ingatan padamu tetap,

subur mengharum di hati,

Sempena meraikan hari lahirmu

kutadahkan tangan mengharapkan restu

moga impian nan suci akan terkabul

dan kesejahteraan menjadi teman setiamu


Aku sedar aku makin dimamah usia, tapi adakah aku masih tidak sedar secara hakiki. Adakah amalan ku makin bertambah. Ya Allah rahmatilah umurku.

Bersabarlah, di sebalik kesabaran ada hikmahnya. Setiap hikmah adalah daripada Rabbul Jalil.

Saturday, August 23, 2008

Elaan 2005

Ini adalah filem Hindustan yang baru sahaja menontonnya pada hari Jumaat baru ini. Satu filem yang bagus dari sudut mencipta karekternya dan jalan ceritanya.

Beberapa kesimpulan dari diambil dari filem ini, kita dapat lihat keutamaan terhadap persahabat mengatasi lain-lain perkara. Keduanya pengorbanan rakan-rakannya dalam meneruskan misi untuk menangkap penjenayah (lakonan Mithun) yang paling dikehendaki oleh polis India dan 5 negara yang lain.

Imej penjenayah memang berkesan yang dilakonkan oleh Mithun, dahulunya merupakan hero filem Hindustan. Beliau cuba membawa watak baru baginya. Satu percubaan yang baik.

Senarai pelakon yang hebat, jadi saya cadangkan anda semua untuk menonton filem ini:

Rahul Khanna

Karan 'Bunty' K. Shah

Arjun Rampal

Ex-Police Inspector Arjun Srivastav

Amisha Patel
.
Priya

John Abraham
...
Abhimanyu

Lara Dutta

Sonia

Chunky Pandey

Salim

G. Asrani

Kishorilal

Milind Gunaji

Aftab Sikander

Ritu Shivpuri

Anjali K. Shah

Avtar Gill
Bersabarlah, di sebalik kesabaran ada hikmahnya. Setiap hikmah adalah daripada Rabbul Jalil.

Adakah Anda Bahagia?


Gambar Hiasan
Ini merupakan pasangan bahagia dari Istanbul. Suaminya warga negara Turkey tetapi berbangsa Kurdish. Manakala Isterinya warga negara Turkey dan bangsa Turkish.

Alhamdulillha, kelihatannya begitu bahagia. adakah kita juga inginkan kebahagian seperti mereka?


iniBersabarlah, di sebalik kesabaran ada hikmahnya. Setiap hikmah adalah daripada Rabbul Jalil

Ade Perubahan

Dalam kehidupan ini sudah semestinya kita melalui perubahan. Perubahan yang dilalui secara sengaja atau tidak sengaja. Alhamdulillah banyak perubahan yang telah kita lalu.

Apa yang hendak dikongsi di sini bukanlah satu perkara untuk beratkan otak kita. Sahaja saya membawa satu perubahan yang telah saya lakukan iaitu sebelum ini apabila balik ke kampung iaitu Pulau Pinang saya mangambil masa lebih kurang empat jam. Selepas itu saya dapat kurangkan jadi 3 jam 45 minit. Setiap kali saya pulang ke kampung saya dapat buat rekod baru (bukan olimpik jer ade rekod), rekod peribadi iaitu 3 jam.

Memang rasa cepat sangat. Alhamdulillah saya dapat mempelajari beberapa skil terbaru dalam mengawal kereta. Pokoknya bila berada dalam keadaan laju jangan rasa gelebah. Relaks sahaja.

Entry bukan untuk kita berlumba tetapi moralnya ialah setiap kali saya memandu kereta pulang ke Penang, saya akan berusaha. Begitu juga sekiranya kita ingin mengharungi perubahan jangan kita tunggu dan lihat sahaja orang lain melakukan perubahan untuk kita tetapi kita yang perlu melakukan perubahan tersebut ke atas keadaan.

Ingat jangan biarkan kita dijadikan bahan untuk perubahan.
Bersabarlah, di sebalik kesabaran ada hikmahnya. Setiap hikmah adalah daripada Rabbul Jalil.

Thursday, August 21, 2008

Apa Masalahnya?

Hari ini sibuk sebenarnya, tapi perlu juga diberi peluan untuk berkongsi kali ini. Sejak kebelakangan ini sukar untuk mencari masa yang sesuai untukl menulis walaupun banyak perkara bermain difikiran.

Baru sebentar tadi semasa menghantar laporan AKNC, ada seorang staf memberi tahu mengenai perihal Pusat Islam iaitu mengenai jemaahnya yang kurang, kurang keselesaan kerana terdapat pelajar yang bising semasa solat.

Jadi tindakan yang diambil beliau ialah pergi solat di masjid bersebelahan dengan UiTM, aku pun terpikir sampai macam tu yer. Aku renung semula. Mungkin salah aku sebagai pegawai Pusat Islam di sini. Akan tetapi beliau memberi tahu bahawa bukan dia seorang saja buat macam ni malah ada jemaah familiar selalu komen mengenai masalah pelajar yang malas solat jemaah.

Baru aku sedari, patutla aku solat sorang-sorang masa cuti sem ni, hmm... tensen pulak aku dibuatnya. Memikir masalah ini. Senang jer diorang nak solat tempat lain tapi kenapa UiTM membuat Pusat Islam. Apa tujuannya? ialah memudahkan para pelajar dan staf untuk solat jemaah.

Tapi ini merupakan satu tindakan yang tidak rasional. Mudah melepaskan masalah pada orang lain. Aku tetap tak puas hati. Geram pun ada.

Tetapi ni jugak sebagai satu cabaran untuk aku sebenarnya.

Apa nak jadi la. Macam-macam fi'il orang ni.

Bersabarlah, di sebalik kesabaran ada hikmahnya. Setiap hikmah adalah daripada Rabbul Jalil.

Thursday, August 14, 2008

Istanbul 4


Setiap kali sedih, pilu, risau dan dengan perasaan yang kurang tenang ketika teringat saya kepada kawan-kawan dan para pelajar yang mempunyai kenangan bersama.


Semoga jadikan ia sebuah kenangan yang indah dan manfaatkan ia untuk Islam. Jangan mudah mengalah. Kuatkan iman bertempur dengan musuh yang sentiasa menghalangi diri kita.


Yoep aku rindu pada kamu semua. Tiada siapa di sini seperti kamu.


Bersabarlah, di sebalik kesabaran ada hikmahnya. Setiap hikmah adalah daripada Rabbul Jalil.

Lee Chong Wei Teruskan Kemaraan


Baru sebentar tadi Lee Chong Wei jaguh perseorangan Malaysia memenagi pertarungan dengan Sony Dwi Koncoro dari Indonesia. Satu pertarungan yang cukup hebat dan mendebarkan.

Harapan rakyat Malaysia dapat diteruskan lagi. Mungkin pertemuan seterusnya beliau akan bertemu dengan Boa Chunlai jaguh dari China.

Kita sama-sama mendoakan kejayaan Malaysia. Rehatkan minda kerana sudah serabut dengan keadaan politik pada hari ini.

Bersabarlah, di sebalik kesabaran ada hikmahnya. Setiap hikmah adalah daripada Rabbul Jalil.

Kesedaran Bangsa Melayu


Semalam di UiTM Kelantan telah mendapat liputan akhbar dengan adanya satu tunjuk perasaan terhadapa kenyataan Tan Sri Khalid MB Selangor,

Hampir seluruh pelajar UiTM menurunkan tandatangan tanda protes. Diharapkan seluruh pelajar menyedari atau mulai sedar daripada tidur lena selama ini. Sebagai mahasiswa perlu mengetahui hal ehwal semasa, bukan sahaja mengenai isu ini sahaja malah melibatkan isu-isu sensitiviti agama.

Mahasiswa perlu berfikiran matang supaya kita tidak dianggap seperti budak kecil. Kita perlu sedari bahawa hari ramai musuh dikalangan kita yang ingin menjatuhkan bangsa Melayu dan cuba mempermainkan sentimen agama.

Mahasiswa perlu wujudkan dalam diri pertahanan dengan menuntuy ilmu dan selalu memperbanyakkan ibadah. Semoga Allah juga merahmati perjuangan kita mepertahankan hak-hak kita sebagai bangsa Melayu Muslim.

Untuk itu, mahasiswa perlu mengkaji sejarah orang Melayu, suatu ketika dahulu merupakan satu bangsa yang cukup hebat sehinggakan Portugis dari Eropah Timur boleh mengetahui mengenai Kota Melaka. Tapi kenapa Kota Melaka yang hebat itu juga turut tumbang pada tahun 1511? Marilah kita sebagai mahasiswa bersama-sama kita mengkaji dan membongkarkan kenapa Melayu suatu masa dahulu hebat tatapi pada hari ini dipermainkan.

Bersabarlah, di sebalik kesabaran ada hikmahnya. Setiap hikmah adalah daripada Rabbul Jalil.

Monday, August 11, 2008

Wacana Wanita Dan Undang-Undang


Wacana Wanita Dan Undang-undang, penceramahnya ialah Prof. Madya Haji Noor Awang Hamat. Bersama moderetornya Mohd Miqdad Aswad Ahmad al-Hafiz.

Pada pagi tadi satu program iaitu satu wacana khas untuk wanita telah diadakan. Wacana mengenai Undang-undang atau hak-hak eksklusif yang wanita miliki. Dengan wacana ini, dapatlah para peserta mendapat pendedahan mengenai hak diri mereka sendiri.

Para peserta yang terdiri daripada kakitangan UiTM Kelantan seperti pensyarah, staf pentadbiran dan para pelajar. Banyak isu diperbincangkan, walaupun terdapat isu yang sudah lama seperti kahwin misyar. Pelbagai tanggapan dan pertanyaan diberikan oleh para peserta kepada penceramah.

Antara isu-isu yang sempat dikupas oleh penceramah tad ialah, poligami, kahwin misyar, hak-hak selapas pencaraian dan banyak lagi. Insyaallah program ini akan diteruskan lagi pada masa akan datang. Insyaallah program wacana ini akan ada siri kedua mungkin dalam masa terdekat pada bulan puasa nanti.

Bersabarlah, di sebalik kesabaran ada hikmahnya. Setiap hikmah adalah daripada Rabbul Jalil.

I love You So Much



Terimalah puisi ini untuk insan yang disayangi...



Sometimes I wake up
in the middle of the night
shivering from fright
feeling empty
feeling nothing
because I think about
how it would be
if you weren't here
And then I wonder
if you really know
how very much
you mean to me
how incredible
I think you are
how you are
a part of all my emotions
how you are
the deepest meaning in my life
Please always know
that I love you
more than anything else
in the world


Bersabarlah, di sebalik kesabaran ada hikmahnya. Setiap hikmah adalah daripada Rabbul Jalil.

Wednesday, August 6, 2008

Rindunya ku kepada mu





Perasaan yang hadir ketika ini, satu perasaan tidak terungkap dengan kata-kata. Hanya insan yang bercinta akan melalui perasaan begini. Alangkah indahnya jika kekasihku berada disampingku.


Biarlah aku menghitung hari, menunggu ketibaan hari bersejarah dalam hidupku. Setiap hari ku menantikan kehadiran penyeri kehidupan ini. Kuharap bahtera ini selamat sampai ke destinasinya iaitu mendapat keredhaaan Allah s.w.t.


Sekarang ini, isteri ku berada di Kampung kerana semalam telah ada satu temuduga penempatan guru. Berat hati untuk ku menghantarnya pulang. Alhamdulillah temuduga berjalan dengan lancar.
Selamat Hari Lahir Isteri Ku yang Ke 23.



Bersabarlah, di sebalik kesabaran ada hikmahnya. Setiap hikmah adalah daripada Rabbul Jalil.

Opps! Siapa Yang Kene

Alhamdulillah,
Hari ini telah berjalan satu program Opps! Shahsiah pelajar. harap-harap tiada pelajar Alumni LTDI yang terlibat.

Hari ini sempat jugak menyaman 6 orang pelajar secara keseluruhannya kesalahan seluar lusuh, rambut panjang, dan tidak memakai kad metrik.

ok kot selepas ni.?

Bersabarlah, di sebalik kesabaran ada hikmahnya. Setiap hikmah adalah daripada Rabbul Jalil.

Tuesday, August 5, 2008

Tajuk Cadangan

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, di sini telah mendapat beberapa cadangan kepada para pelajar untuk menggalakkan penulisan dikalangan para pelajar kerana banyak menulis akan dapat memperbaiki mutu penulisan dan secara tidak langsung dapat menggalakkan kita berfikir.

Ada lebih kurang tajuk begini, saya bercadang supaya kita buat satu rencana tentang pengembaraan kita ke Istanbul, Turkey baru-baru ini. Apa yang pasti rencana tersebut dapat kita siarkan dalam akhbar untuk dijadikan rujukan oleh pihak-pihak yang berminat.

Tajuk-tajuknya ialah:
  1. Menjejaki kegemilangan Tamadun Islam di Istanbul
  2. Pengembaraan menjejaki bumi Khalifah Uthmaniah
  3. Kehebatan Kerajaan Islam: Uthmaniah Dalam Kenangan
  4. Tolong tambah jika ada tajuk yang lebih menarik dan menyentuh jiwa dan sanubari.

Kenapa? mungkin kamu semua akan bertanya. Tujuannya ialah supaya kita mengetahui bahawa kehebatan Turkey pada masa dahulu bukanlah disebabkan hebatnya bangsanya tetapi kerana Khalifahnya berpegang teguh dengan Islam.

Ustaz harap kesemua alumni LTDI 2008 dapat laksanakan tugasan ini.

Bersabarlah, di sebalik kesabaran ada hikmahnya. Setiap hikmah adalah daripada Rabbul Jalil.

Monday, August 4, 2008

Istanbul 3

Bersama dengan seorang Prof dari sebuah universiti di Ardene. Hebatkan seorang Prof yang rendah diri. lagi banyak ilmu lagi merendah diri.
Ketika ini berada di dalam sebuah tram menuju ke Istana Dolmabahce, saya bersama pelajar iaitu Krol dan Mat. Kedua-duanya orang kuat yang berjaya melaksanakan program ini.


Saya sebenarnya telah mengajukan satu tajuk tesis mengenai kajian sejarah Uthmaniah tetapi tidak diluluskan. Mungkin ada hikmahnya tetapi tetap satu hari nanti akan aku tulis sebuah buku mengenai Uthmaniah.

Cintaku pada Turkey sukar dilupakan, apatah lagi rindu yang sering kunjung tiba tanpa henti. Menarik perhatian hati. Apakan daya bumi khalifah disengsarakan oleh manusia yang tidak berhati perut.


Bersabarlah, di sebalik kesabaran ada hikmahnya. Setiap hikmah adalah daripada Rabbul Jalil.

Telah berlalu beberapa perkara

Alhamdulillah, telah berlalu beberapa perkara yang cukup memenatkan iaitu:

  1. Kursus KPO
  2. Kursus Motivasi
  3. Balik Penang hantar isteri balik ada temuduga
  4. Ceramah setiap hari
  5. Barang keperluan baby..hehe bakal jadi walid tak lama lagi.

Tetapi ada lagi perkara yang belum diselasaikan iaitu:

  1. Proposal tesis belum lg siap.
  2. Carta organisasi CITU
  3. Proposal Seminar
  4. Seminar wanita dan undang-undang

Banyak perkara tak dapat diselesaikan. Bertangguh...

Harap-harap selepas ini dapat selesaikan.


Bersabarlah, di sebalik kesabaran ada hikmahnya. Setiap hikmah adalah daripada Rabbul Jalil.