Thursday, July 23, 2009

Jengok Dusun

"Assalamualaikum Ustaz, petang ni lepas zohor ada kerja ka ?". Tanya Ustaz Bakar.

"Walaikummussalam, petang ni tak dak kerja cumanya kena pi PCB ada program pelajar di sana". Kawe.

Panggilan tadi sebenarnya satu ajakan untuk menunggu durian jatuh di dusun. Dusun yang terletak di dalam kampong apa nama tak pasti. Hampir sejam menunggu durian jatuh dapat juga lebih kurang 30 biji. Puas hati kerana dapat durian banyak dan diberikan kepada pelajar, pada masa yang sama dapat menderma darah kepada nyamuk dan pacat.

Sebelum pergi ke PCB petang ni sempat juga menikam durian 5-6 biji. Aih ingat nak posa kejap ngan durian ni tapi sukar diduga. Durian jatuh keriba.

Jom bertolak ke PCB, Kursus Pengurusan Organisasi UiTM Kelantan. Sedihnya kali ini tidak dapat bawa isteri dan anak bersama. Rindu nanti.

Selesema Babi

Terbaru: Dua kampus utama UiTM di Perak dan Penang diarahkan bercuti selama seminggu. Selepas kampus di Melak, kes selesema babi ini terus merebak dengan jayanya. Semasa aku member ucapan dihadapan mahasiswa malam tadi, telah menerima panggilan daripada Timbalan Pengarah Kampus mengenai keadaan di universiti. Alhamdulillah dalam keadaan ini semua dalam keadaan terbaik.

Sebelum itu pada petang semalam aku juga menerima panggilan dari Dato' Pengarah bertanya hal yang sama dan aku berpesan kepada mahasiswa yang mempunyai petanda-petanda, sila rujuk kepada pihak kesihatan dengan secepat mungkin.

Solat hajat akan dilakukan sekali lagi khusus untuk menolak bala yang sudah berjaya menutup tiga kampus utama UiTM.

Wednesday, July 22, 2009

Jangan Marah Nanti Kene Jual

"There are very good footballers in the world, like Cristiano Ronaldo or [Lionel] Messi, but the best for me is Ribery," he told ESPN. "And I am not saying that because he is French, but because he is very good." Zidane said.

Sebab itu Ferguson sanggup jual.

Monday, July 20, 2009

Mabuk…mabuk



Aku mabuk, bukan mabuk kepayang, bukan mabuk todi tapi mabuk durian. Sudah hampir sebulan tiap-tiap hari belasah durian. Kepala pening buat kerja pun teringat durian. Hari ini beli lagi durian. Durian ini durian kunyit harganya boleh tahan 1 kg RM 12. Isinya memang sedap, lemak, hisap jari dibuatnya. Simpan sebiji lagi untuk makan malam nanti. Aduh pening ke mabuk ni.

gambar dari thaitable.com.

Sunday, July 19, 2009

Masjid Biru Jejak Persoalan

Satu ketika berjalan di waktu malam di lorong pejalan kaki di Istanbul. Aku menuju kea rah Masjid Biru untuk menunaikan solat Isyak berjemaah di sana. Jam menunjukkan 10 malam. Aku berjalan bersama Krol, Mat dan Hisham. Mereka merupakan pelajar UiTM Kelantan fakulti berbeza.

Pada masa ini, cuaca sederhana tidak sejuk dan tidak panas, tenang perasaan ku ketika bersendirian di Masjid Biru. Kadang kala melayan gurau senda Mat dan Krol. Kadang-kadang ku rasakan perasaan remaja kembali.

Masjid Biru, kenapa dinamakan Masjid Biru, sedangkan Masjid ini nama Camii Ahmet. Semasa sedang beri'tikaf di dalam perut masjid. Ku renung di jendela kayu berlantaikan marmar putih, siapakah yang member idea supaya masjid ini dibina di atas bukit dan berada ditebing selat Bosphorus? Angin sepoi-sepoi membelah rambut ku yang agak panjang ketika itu.

Setiapa hari melintasi masjid ini, aku asyik dan berkhayal suatu hari akan ku bawa abah, mak, isteri dan anak ku ke sini. Cuba mencari jalan bagaimana kaedahnya, tiba lamunan ini terhenti seketika bila mana aku ditegur oleh seorang lelaki. Seorang pelajar Malaysia belajar di UK dan bercuti ke Istanbul sebelum pulang ke kampongnya di Perak.

Aku rasa lebih kurang sebaya. Aku bertanya kenapa bercuti di Istanbul dan tidak Bandar Eropah yang lain? Jawabnya. Senior bercerita keistimewaan Istanbul berbanding Bandar Eropah yang lain.

Aku menjawab, mungkin betul dan disokong oleh faktor sejarah tempat ini.

Azan berkumandang, lagunya seperti di Malaysia. Aku terpikir ketika itu, adakah Melayu mempunyai hubungan dengan Turkey? Aku tidak dapat mencari jawapan ketika itu dan berhajat untuk ke kedai buku pada besok hari kerana akan hal itu.

Solat Isyak, imamnya segak dan tampan walaupun umurnya agak jauh dengan ku. Nampak kehebatan dan kehaibahanny. Suaranya sedap membaca al-Fatehah dan Nun, tiada bismillah di awal Fatehah. Aku rasa sesuatu menyusuk dalam kalbu. Bila al-Fatehah habis tiada ucapan Ameen bersama hanya aku seorang sahaja. Baru aku tahu di sini mazhabnya Hanafi.

Selesai solat Isyak aku terus jamak ta'khir. Aku keluar mencari satu persoalan kenapa Bandar hebat ini tidak kelihatan hebat seperti yang digambarkan oleh sejarah?

Saturday, July 18, 2009

Red Devil vs Tiger

Terkini: Manchester berjaya menewaskan pasukan lagak bergaya baju Nike iaitu Harimau Kumbang dengan 3-2. Tahniah Amri Yahyah dengan jaringan beliau. Kenanglah seumur kamu.

Manchester vs Malaysia malam ini akan menyaksikan ramalan kekalah barisan Harimau Kumbang menjadi Sumbang dengan 4-0. Red Devil dan Tiger sudah pasti Tiger akan dimusnahka.

Wednesday, July 15, 2009

Program Perbandingan Agama

Alhamdulillah sudah selesai satu program untuk kakitangan dan mahasiswa UiTM Kelantan. Program perbandingan agama antara Islam: Kristian, Buddha dan Hindu. Saya tidak menyangka program ini mendapat sambutan yang menggalakkan.

Kakitangan hadir dengan kesungguhan terpancar diwajah masing-masing. Pendekatan program ini saya cuba untuk tidak mewajibkan kepada kakitangan. Kita cuba member apa yang mereka kehendak. Program ini merupakan pertama kali diadakan di UiTM Kelantan. Sambutan hangat melepasi had yang disangkakan. Melebihi 250 dan hampir tidak ada ruang dalam bilik HRD Academia. Perjalanan program tidak berhenti selama 4 jam. Terkejut! Para peserta tidak berganjak dan terdapat pensyarah yang mengajak pelajar hadir bersama.

Pada sebelah malam untuk pelajar diadakan di Pusat Islam, saya juga berasa agak terkejut dengan kehadiran pelajar yang sebegitu ramai sehingga mencecah 600 orang mahasiswa. Saya juga tidak mewajibkan mahasiswa dating dan saya mengharap atas keihklasan dan kesedaran pelajar untuk hadir pada malam ini. Pusat Islam dibanjiri oleh mahasiswa. Tiada ruang untuk duduk dan mereka berada di bawah Pusat Islam.

Program ini dilaksanakan hasil bantuan kerani dan EO sahaja. Hanya berempat sahaja. Pada awalnya program ini dipandang remeh oleh sesetengah pihak dengan agakan tidak akan mendapat sambutan. Tetapi apa yang berlaku sebaliknya. Pihak yang memandang remeh terkejut dengan sambutan yang diterima dan diharap pihak ini tidak cemeburu dengan aku. Hehe

Kesimpulan daripada program ini, dapat dipelajari bahawa untuk menarik perhatian mahasiswa sebenarnya kita perlu merancang program yang mereka kehendaki bukan program ceramah syok sendiri dan mengira beberapa honarorium yang akan dapat tanpa memikirkan impak dan kesan kepada mahasiswa.

Monday, July 13, 2009

Dua Cerita

Di antara dua cerita hari ini.

Cerita Pertama: Mengenai temuduga hari ini ada pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Bagaimana memilih pekerja berkaitan tanggungjawab kita, jika kita memilihnya tetapi tidak menjalankan tugas dengan baik sudah pasti amanah tercabut dari atas kepala. Ada soalan ditana tidak dapat dijawab soalan Nampak macam mudah tetapi jika tidak amal lupa juga dibuatnya. Doa jenazah, Hukum Doa Qunut, Azan dan solawat semasa tarawikh semuanya ditanya. Sedih ada juga yang merangkak untuk membaca al-Quran. Bagaimana untuk mengajar pelajar jika diri tidak tahu membaca al-Quran. Realiti hari ini. Doa solat jenazah boleh lupa. Apakah tidak tahu diri punya tanggungjawab sosial?

Cerita Kedua: Isteri pulang ke rumah dalam keadaan keletihan. Ulang alik dari Ayer Lanas ke Machang 105 KM, Ada dibicarakan dengan riak wajah muka penuh kerisauan. Bicara perihal didikan anak, terpancar kerisauan dan sang suami sukar mengerti seketika. Kenapa hari ini perlu bicara pasal perkara berat sebegini? Isteri seorang kaunselor setiap hari menghadapi kes-kes pelajar. Katanya kebanyakan pelajar yang bermasalah adalah berpunca daripada kuran didikan dan perhatian daripada ibu dan bapa. Aku mulai faham, kenapa riak wajahnya hari ini berubah. Aku pasti mengungguli masa bersama anak dan keluarga. Jangan jadikan ibu dan bapa yang mementinkan diri sendiri sehingga tidak menjaga dengan sebaik mungkin dengan member didikan agama yang penting. Rialiti tidak jadi begini, anak-anak diberi kemewahan, anak diiukur kejayaan dari sudut akademik tetapi dari sudut akhlak tidak ambil bicara. Anak tidak tahu solat bahkan solat sunat selepas dan sebelum solat fardhu tidak pernah dilakukan. Apa ini semua. Kemajuan yang dikecapi tetapi mengurangkan ta'abud kepada Allah.

Risau, jika kita solat berjemaah,

Adakah anak turut serta,

Jika solat jemaah di masjid,

Kenapa anak dibiar solat sendirian di rumah,

Kita mengajar di masjid,

Anak berada di rumah menonton tv,

Jika bapa abaca al-Quran,

Adakah anak bersama kita,


Mencari Pekerjaan

Hari ini adalah sebahagian daripada hari-hari yang telah ditetapkan untuk temuduga pegawai baru untuk beberapa jawatan yang telah dibuka. Ada jawatan yang hendakkan seorang sahaja tetapi boring yang dikirim hamper mencecah 1 ribu. Bayangkan betapa ramainya rakyat Negara ini yang masih belum mempunyai pekerjaan.

Kita yang mempunyai pekerjaan perlu mengucapkan shukur kepada Allah kerna limpahan rezekinya menyebabkan kita tergolong dalam golongan ini. Akan tetapi insane bershukur teramat sedikit. Barangkali kita pernah mendengar satu cerita daripada Umar al-Khattab mengenai doa beliau yang memohon untuk menjadi daripada golongan yang sedikit Allahumma ja'alna min al-Qalil. Bila ditanya oleh seorang sahabat kenapa Ya Umar kamu memohon menjadi sebahagian orang sedikit? Jawapannya ialah insan sedikit ialah insan yang bershukur(QalÊl lammÉ TashkurËn).

Kita mesti bershukur dalam semua keadaan, ada manusia bershukur ketika mendapat nikmat, kesenangan dan kekayaan akan tetapi manusia bershukur dalam keadaan mendapat musibah bagaimana? Ini perlu jelas dalam kehidupan kita. Bila kita mengalami keadaan musibah, kesusahan dan hilang ketenangan. Perkara yang boleh dilakukan ialah kita menetapkan dalam hati kita ini ujian daripada Allah dan ada hikmah disebaliknya.

Petang ini ada sesi temuduga dan dilantik sebagai panel. Amat diharap calon-calon dapat menjawab dan memalukan diri sendiri. Jangan jadi penipu dan jangan buat-buat tahu sesungguhnya perkara ini akan memalukan diri sendiri.

Saturday, July 4, 2009

Cerita Kampung

Rejab sudah menjengah penghuni alam, tidak kira di mana semuanya sama. Sesiapa masih belum memenuhi puasa ganti silakan dan sesiapa hendak puasa penuh Rejab, Sya'ban dan Ramadhan silakan. Ini merupakan yang hasanah. Walaupun pelbagai tanggapan berlaku namun itu tetap sahaja kita raikan sebagai keterbukaan dalam member pandangan.

Bila Rejab bulan Allah menjelma,selepas ini Sya'ban mampir dengan diri. Kemudian Ramadhan muncul dengan penuh berkah dan Syawal datang meraikan kejayaan insan Berjaya menghadapi ujian daripada yang Esa.

Tahun ini saya mempunyai lima tempat yang perlu diziarahi pada hari raya nanti. Setiap tempat mempunyai keistimewaan tersendiri. Kali ini hendak cerita pasal kampong yang akan dilawati yang telah dirancang bersama yang dikasihi.

  1. Perlis: Kampung sendiri terletak di Behor Temak,Kangar. Walaupun tinggal di Bohor Temak tapi hati tetap di Kg. Bangsal Lebah kampong halaman Ayahda kerana di situ ramai teman seangkatan. Pada masa hari raya sudah lazim solat Aidil fitri di sana. Boleh takbir bersama-sama (dapat pegang mic). Barangkali benar bila rasa dewasa perkara yang dilakukan bila pulang ke kampong sudah semestinya pergi ke Kuala Perlis untuk menjamah Laksa Maksu (Bapak Saudara pemiliknya). Tidak pernah tertinggal. Malamnya makan ikan gerot bakar. Waktu petang makan rojak Pakdin dekat dengan SUK. Selain itu jika cuti panjang main futsal dan badminton. Dan paling best boleh diskusi dengan abah pasal alam tasawuf. Di Kg. Bangsal Lebah hanya tinggal bapa dan mak saudara sahaja, Tok Wan Lah dan Tok Dah sudah ke pangkuan Kekasih.
  2. Kerpan, Kedah: Ini kampung halaman Ibunda. Umah Tok Wan Safar dan Tok Cah (guru al-Quran) Jika ke Kerpan mesti pergi mencari ikan Yu, Sotong, Udang, Ketam dan Udang Lipan. Tengok kepada musim. Sudah lama tidak pergi ke laut mencari udang untuk buat belacan. Memasang tangkul tangkap ketam. Menjala di sungai cari ikan keli buat gulai. Saya memang minat dengan gulai ikan yu yang dibuat oleh Tok Cah bersama dengan air asam. Alhamdulillah Tok Wan dan Tok Cah masih sihat. Jika solat raya di sini juga selalu dapat mic untuk takbir. Jika tak dapat min rasaa serba tak kena di Masjid Kerpan. Seronok dapat takbir bersama orang dewasa.

Terungkap Kenangan

C.I.N.T.A. K.I.T.A.

C.I.N.T.A. K.I.T.A. satu rasa
C.I.N.T.A. B.U.T.A. tak bermata lahirnya
C.I.N.T.A. G.I.L.A. pada harta
M.A.N.A. C.I.N.T.A.. yang sebenar2nya
C.I.N.T.A. K.I.T.A. sampai bila
Manakah satu arah kita sebenarnya dunia

Kita berasmara di dalam cinta yang tak bermaya
Kita berupaya selagi padu janji setia
Kita selami cinta ini kian lama
Telan arus nangis ketawa
Sama rasa pastinya
Walaupun tahu cinta itu tak bermata
Namun masih banyak ada
Yang menawan di dalamnya

XPDC

Friday, July 3, 2009

Streamyx 09

Hari ini sudah rasmi kepanggunaan streamyx di rumah sudah di upgrade ke 1Mps. Berbaloikah peniggkatan ini dengan kadar penulisan ilmiah yang sedang dilakukan. Apa-apa pun terima kasih Kak Yati.

ps/: petang tadi supervisor sms, sudah ke mana lama tidak dengar cerita.?

Darul Quran Jakim

Senarai rakan Kedah menuntut bersama di DQ. Ada yang masih berhubung, ada yang belajar lagi, ada yang dah kahwin dan ada anak.

1.
Ahmad Fikri b. Mohd Fauzi
840614-14-5979
Kedah
2.
Mohd Miqdad Aswad b. Ahmad
840825-09-5107
Kedah
3.
Mohd Saiful Azlan b. Abu Yazid
840325-02-5639
Kedah
4.
Mohd Arsyadi b. Abdullah
840211-02-5091
Kedah
5.
Mohd Fairuz Syauqi b. Elias
841227-02-5269
Kedah
6.
Khairul Firdaus b Abu Bakar
820606-02-5477
Kedah
7.
Habibah bt A. Razak
840428-09-5170
Kedah
8.
Muhd Thoriq Asshiddiq b. Che Ahmad
841113-02-5543
Kedah
9.
Nuur Sa’adah bt Zakaria
840630-02-5010
Kedah
10.
Syarifah Nurkamilah bt Syed Ahmad
840713-02-5790
Kedah
11.
Mohd Syakir b Mokhtar
840804-07-5449
Kedah
12.
Muhammad Ridhuwan b Zaini
840610-08-5235
Kedah
13.
Muhammad Shufi b. Shamsudin
840915-10-5815
Kedah
14.
Aniza bt Elias
841026-07-5390
Kedah

Thursday, July 2, 2009

Cemburu Para Ustaz

Hadis riwayat Abdullah bin Masud ra., ia berkata:
Rasulullah saw. bersabda: Tidak ada hasad (iri) yang dibenarkan kecuali terhadap dua orang, yaitu terhadap orang yang Allah berikan harta, ia menghabiskannya dalam kebaikan dan terhadap orang yang Allah berikan ilmu, ia memutuskan dengan ilmu itu dan mengajarkannya kepada orang lain. (Muslim: 1352).

Dunia mempunyai penghuni yang pelbagai di antaranya ialah Manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Ketiga-ketiga makhluk ini diciptakan oleh Maha Besar Pencipta. Setiapnya mempunyai kelebihan yang tidak ternilai dek pemikiran dan akal manusia.

Manusia seperti mana hadis di atas sudah pasti mempunyai sikap yang baik mahupun buruk. Dalam hadis di atas jelas manusia hanya diizinkan untuk berasa iri hati, cemburu dan dengki terhadap dua perkara di atas sahaja. Manusia adalah makhluk terhebat dengan memiliki segala "perkakasan" untuk menjadi hebat iaitu nafsu.

Dalam perkara di atas dengki yang dimaksudkan di atas bukanlah bermaksud bermusuhan dan menjatuhkan individu daripada kelebihan yang dimiliki seperatut dengki yang diizinkan sdi sini ialah kita lebih berusaha untuk menjadi lebih baik dengan menuntut ilmu. Perkara ini tidak terjadi pada hari ini. Dengki di atas terhadap orang yang memiliki harta dan belanja di jalan Allah dan Orang berilmu mengajar ilmu kepada masyarakat.

Hari sikap cemburu tidak dapat dielakkan oleh sesiapa termasuk ustaz atau orang yag mengerti perihal agama. Cemburu dengan seseorang kerana keterampilan dan diminati oleh masyarakat makin menjadi-jadi. Para ustaz lebih-lebih lagi sampaikan keluar kenyataan mengkritik untuk menjatuhkan seseorang, membuat fitnah dengan melibatkan wanita dan banyak lagi. Puak ustaz walaupun menuntut ilmu agama dengan mempunyai ijazah tinggi sekalipun tidak dapat menangkis serangan sikap sebegini. Sewajarnya lagi tinggi belajar lagi wara' dan lebih beradab.

Puak ustaz sebegini yang menyebabkan masyarakat memandang serong terhadap para ustaz yang rajin, mudah berkira (tidak pentingkan bayaran), dan diminati ramai kerana keserasian ilmu yang disampaikan. Cemburu sehinggakan sanggup cah keting (tikam belakang) sesama ustaz makin ketara akhir-akhir ini. Jika anda mempunyai rakan-rakan ustaz pasti anda akan mendengar pelbagai cerita yang kurang menarik.

Cemburu dibolehkan sekiranya bertepatan dengan pesanan kekasih Allah tapi apakan daya nafsu lebih didahulukan. Jangan kita jadikan cemburu melebihi atas persaudaraan sehinggakan boleh memutuskan silaturrahmi.

Apa dah jadi oh ustaz cemburu mengkaburi hati

Apa dah jadi oh ustaz bila ceramah Tanya pitis

Apa dah jadi oh ustaz pangkat menjadi idaman

Apa dah jadi oh ustaz sikap senohong ikan duri

Mula-mula pembohong selepas tu mencuri (klien ajak kahwin)

Apa dah jadi oh ustaz suka temberang dan auta

Apa dah jadi oh ustaz ulamakah anda?

Jika ulama' su' atau ulama hasanah?

Wednesday, July 1, 2009

Manchester United 2




MU sudah dapat seorang pemain yang hampir mirip pemainannya dengan C.Ronaldo. Jika Benzema lebih baik daripada C.Ronaldo maka sudah pasti MU pada musim 09/10 akan lebih hebat daripada musim lepas.

Manchester United 1

(Kemaskini)
Benzema tidak ke MU tetapi ke Real Madrid kerana penawaran harga yang lebih menarik yang ditawarkan oleh Real Madrid.
Tidak mengapa, ramai lagi pemain yang terbaik berada di sana. Ini juga mungkin satu strategi dilaksanakan oleh Alex Ferguson untuk menumpukan perhatian terhadap Ribery. Setelah Real Madrid mendapatkan Benzema mungkin kewangan mereka untuk memilki Ribery tidak mencukupi. Jika ini yang difikirkan oleh Alex Ferguson maka memang beliau seorang pengurus yang hebat.
MU sudah akan mendapat pengganti yang lebih baik daripada si Ronaldo. Adakah Karim akan menjadi pemain Muslim yang pertama di MU? Kita tunggu dan saksikan kehebatan MU musim ini.

Nothing To Lose

video

Puuas


Hari ni sudah puas, setelah dua hari tidak ada line internet di ofis dan di rumah. Hari ini baru dapat semangat untuk bekerja lebih cepat. Betul atau tdak tak tahu lagi.

Keutamaan Al-Quran

Dari 'Aishah daripada Muhammad s.a.w. bersabda: Perumpamaan orang yang membaca al-Quran dan menghafalnya maka ia akan bersama utusan-utusan Tuhan (Para Malikat) yang mulia. Dan perumpamaan orang yang membacanya, menelitinya dan berusaha keras untuk al-Quran maka ia akan mendapat dua ganjaran. (Bukhari)

Hadis daripada 'Aishah menjelaskan kepada kita mengenai keutamaan pembaca dan penghafal al-Quran. Rasulullah menggambarkan bahawa penghafal al-Quran adalah seperti berdampingan dengan para utusan Allah iaitu Malaikat. Keutamaan golongan ini adalah disebabkan mereka menjadi seorang yang sanggup untuk menghafal dan menjaga al-Quran. Mereka diberi kedudukan seistimewa kerana mereka adalah yang memegang amanah Allah iaitu menjaga kalamullah.

Bagaimana kedudukan ini boleh sama dengan orang kebanyakan yang tidak menghafal al-Quran. Bagaimana mereka ini menanggung beban menjaga hafalan supaya tidak hilang dari ingatan. Adakah mereka ini golongan yang boleh kita bersangka buruk kepada mereka sedangkan mereka adalah salah satu golongan yang berada disamping para utusan Allah. Perkara ini ingin coretkan.

Di mana-mana IPTA pada hari ini terdapat pelbagai pelajar yang mempunyai pelbagai latar belakang yang berbeza dan terdapat juga pelajar yang menghafal al-Quran yang menyambung pelajaran di sini. Baru-baru ini terdapat seorang pelajar baru dan beliau merupakan seorang hafiz. Dia berasa tidak selesa ketika berada di sini kerana terdapat pelajar-pelajar yang mempunyai latar belakang berbeza dengan dirinya seperti cara pergaulan. Dia rasa tertekan, serba salah dan akhirnya mengambil keputusan untuk berhenti tetapi Alhamdulillah sempat berjumpa dengan ustazah untuk memberi nasihat.

Tetapi apa yang hendak saya kongsikan disini terdapat seorang inidividu ini menyoal dan memperlekehkan tindakan pelajar ini dengan kata-kata yang kurang enak didengar. Beliau menyatakan pelajar ini perasan baik. Rasanya dirinya yang terbaik dan mengangap yang kurang baik. Kata-kata ini menyebabkan saya menjawab dengan kata-kata yang agak keras. DIa mempersoalkan mengenai akhlak.

Ya memang mereka golongan ini golongan terbaik, mereka membaca dan mengulan al-Quran sekurang-kurangnya satu hari satu juzuk.

Ya mereka memang hebat kerana mereka juga bersukan seperti pelajar lain tetapi boleh saja menghadiri solat jemaah.

Ya mereka memang terbaik walaupun mereka sibuk dengan aktiviti-aktiviti mereka tetap solat berjemaah.

Ya mereka memang terbaik walaupun tidur lewat menonton bola sepak tetapi boleh saja solat subuh berjemaah di masjid.

Ya mereka memang terbaik di antara yang terbaik. Mereka juga menonton wayang tetapi boleh saja solat berjemaah di masjid KLCC.

Ya mereka memang terbaik menonton konsert di KLCC tetapi boleh saja solat berjemaah subuh di Masjid KLCC.

Ya mereka bukanlah baik sangat sehingga dijamin masuk syurga tetapi mereka adalah seperti insan biasa yang mempunyai sedikit kelebihan.

Adakah kita boleh nafikan golongan ini dengan menyatakan bahawa mereka hanya perasan baik?

Tetapi itulah hakikat sebenar reality hari ini, individu yang ingin menjaga pergaulan dianggap sebegini rupa.