Tuesday, October 28, 2008

Satu Pengalaman

Bertahnik

Srikandi

Ini satu pengalaman yang menarik untuk berkongsi dengan rakan-rakan sekalian. Pengalamannya ialah mentahnik atau belah mulut mengikut bahasa orang utara. Pengalaman yang memberikan kesedaran dan pada masa yang sama keseronokan mendapat cahaya mata.


Saya melakukan amalan tahnik ini sudah beberapa kali bermulanya pada masa persekolahan mentahnik cucu pengetua sekolah. Itu pengalaman yang pertama. Akan tetapi untuk anak sendiri ini, saya telah melakukannya 2 kali iaitu selepas dilahirkan iaitu sebelum anak menyusu dan kali ke dua ialah di rumah yang dimulakan oleh Mak Bidan Tok Teh.


Tahnik pertama dilakukan selepas mengazan dan mengiqamahkan anak seterusnya tahnik dengan kurma dan air zam-zam. Kali ke dua buat di rumah dengan kurma dan air zam-zam juga menggunakan cincin emas. Pada masa merasakan air zam-zam kita perlu berniat dan berhajat anak ini menjadi solehah.


Pengalaman yang cukup menyeronokkan.

Monday, October 27, 2008

Kursus Intergriti Kg Gajah


Malas sebenarnya untuk pergi kursus ni, kenapa? panjang ceritanya daripada kerja dari Shah Alam sampai la Kelantan masih lagi teringat cebisan itu.


Bila pergi kursus sekama tiga hari bermula dari 28-30 Oktober 2007. Dan ingat terus balik kampung jer tumpang kawan dari UiTM Arau.


Sabtu 1 Nov 2008 ada majlis pertunangan di Pulau Pinang, bukan aku tapi adik aku yang bertunang. Hehe. Dulu masa aku bertunang tak pi pun umah bakal isteri sebabnya adat yang diwarisi oleh nenek moyang tidak membenarkan bakal suami pergi. Boleh tapi hanya pi masa merisik sahaja.


Seronok bila mengimbau kembali zaman pra perkahwinan. haha.


Pasal blog ni, insyaallah akan terus diupdatekan. Kat Kg Gajah ada sediakan internet tak lah boring sangat dengar pembebel tu.



Friday, October 24, 2008

Race

video

Filem ini sudah ditonton pada bulan 8 lebih kurang. Beli dvd pun pada asalnya kerana hero dan heroinnya yang diminati Saif, Akhsya dan tidak lupa Katrina Kaif.

Jalan cerita memang menarik. Siapa yang kaki hindustan jangan lepaskan peluang untuk menonton filem ini. Paling penting filem ini lebih baik daripada filem 1,2 ka 4. (lakonan Dato' Shah Rukh Khan)

Filem 1,2, ka 4 ini di antara filem yang kurang menarik berbanding filem lain lakonannya. Jangan marah peminat fanatik beliau kerna aku jugak peminat Shah Rukh Khan (semua filem dah tengok).

Masjid Sultan Abu Bakar Johor





Sultan Abu Bakar Mosque is situated at Jalan Abu bakar, Johor Baru overlooking the Straits of Johor. The foundation stone of the museum was laid by Sultan Abu Bakar in 1892 but he never lived to see the museum completed as he passed away three years later. This mosque is the biggest mosque in Johor and was built under the instruction of two local engineers, that is Datuk Yahya Awaluddin and the supervisory work was carried out by Batwip Mohd Arif. The cost of building the museum was RM 400,000.


Masjid Sultan Abu Bakar was officially opened on 2 February 1900 by Sultan Ibrahim. The mosque is square in shape and is based on the Islamic architecture.


Masjid ini dibina di atas bukit yang menghadap laut atau selat. Adakah idea pembinaan masjid ini ada perkaitan dengan lawatan Sultan Abu Bakar ke Turkey kerana pembinaan masjid ini hampir sama kedudukannya dengan masjid biru di Istanbul yang juga menghadap laut atau Selat Bosphorus.




Thursday, October 23, 2008

It's About Love



Love looks not with the eyes, but with the mind.


William ShakespeareGreatest English dramatist & poet (1564 - 1616)


Ps: Betul atau tidak jawapannya terletak pada setiap individu.

Wednesday, October 15, 2008

Friday, October 10, 2008

Majlis Hari Raya CITU

Bersama pensyarah CITU



Majlis Hari Raya CITU (Pusat Pemikiran Dan Kefahaman Islam) UiTM Kelantan telah menganjurkan program bertempat di New Pacific Hotel Kota Bharu hari ini.


Semua kakitangan CITU hadir untuk memeriahkan majlis yang julung kali diadakan bagi meraikan Ustaz Abu Sufian dan Prof Madya Dr. Rusanani.


Semua tetamu hampir 50 orang. Alhamdulillah usaha selama ini untuk berhimpun sambil berkenalan dengan ahli keluarga kakitangan dapat dijalankan. Kredit untuk Prof Madya Noor Awang Hamat kerana bertungkus lumus mengatur program ini hingga selesai.

Famous Quotes about Istanbul




"If one had but a single glance to give the world, one should gaze on Istanbul." by Alphonse de Lamartine


"If the whole world were a single country, Istanbul would be the capital." by Napoleon Bonaparte

Thursday, October 9, 2008

Kursus Peningkatan Intergriti

Pada 28-30 Oktober 2008 akan diadakan kursus peningkatan intergriti yang khabarnya sudah dirancang begitu lama untuk dilaksanakan. Kumpulan sasaran ialah imam dan bilal sahaja.
Apa yang peliknya, kursus ini rasanya tidak bertepatan dengan kehendak masakini, kenapa? apabila melihat kepada program yang terdahulu memang merugikan masa dan tenaga sahaja.
Tapi apa pun tunggu dan lihat smoga ada perubahan dalam modul kursus kali ini. Setelah
mendapat email petang tadi terpikir kenapa hanya puak imam dan bilal sahaja yang terlibat dalam kursus intergriti ini? Kenapa puak ini tidak diberikan pendedahan yan lebih luas dari sudut penghantaran kepada seminar-seminar yang boleh membuka minda sesetengah imam fikirannya belum terbuka.
Ini merupakan kursus yang pertama dianjurkan khusus kepada puak imam dan bilal tetapi pihak lain sudah banyak kali ada kursusnya. Ini kena pulak pasal intergriti. apa yang intergritinya?

Penyanyi



Pada kali ini bukan saya hendak bercerita mengenai penyanyi di atas yang mempunyai nama hampir sama dengan diri penulis tetapi ada kisah disebalik menjadi penyanyi ini.


Malam tadi kolej Tunku Abdul Rahman telah membuat majlis jamuan hari raya dan menjemput penghuni kolej tersebut bersama pihak pengurusan universiti dan pegawai pembangunan pelajar.


Malam tadi merupakan kali pertama saya bernyanyi di atas pentas dengan menyanyikan lagu Amy Search. Memang satu pengalaman yang tidak boleh dilupakan. Dato' Pengarah yang menjemput saya menyanyi.


Apa pun, ini mungkin pertama dan terakhir menyanyi di atas pentas. Untuk menjadi penyanyi perlu mempunyai keyakinan diri yang tinggi bagi menyesuaikan keadaan di atas pentas yang diperhatikan oleh ramai penonton.


Pengalaman ini mampu menjadikan diri kita lebih berkeyakinan dalam membentuk penampilan yang mantap.

Tuesday, October 7, 2008

Penat



Setelah pulang dari kampung (Kangar dan Penang) tiba di Kelantan tepat jam 9 malam setelah tersekat di jambatan Pulau Pinang hampir sejam kerana kesesakan trafik. Rasa malas nak balik pun ada kerana cuti raya yang agak lama hampir 2 minggu.


Semalam masuk kantor bertemu dengan bos, rakan-rakan dan pelajar yang dirindui. Mereka banyak bertanya mengenai perkembangan anak. Alhamdulillah.


Seterusnya masuk bilik, on pc dan kemaskini email. masyaallah banyak kerja yang perlu disiapkan dengan kadar segera. Alhamdulillah hari ini sempat menyiapkan kerja tersebut tatapi datang lagi. Ada tugasan terbaru membuat ucapan Dato' Pengarah dan bersama dua timbalannya.


Sebelum terlupa, bos sempat mengingatkan bagaimana program lawatan akademik ke Kepulauan Riau. Hmmm belum selesai satu dapat lagi satu.
Minggu ini dijangka akan pulang ke Penang kerana bapa mertua membuat kenduri kesyukuran sempena kehadiran ahli baru dalam keluarga ini. Ambil kesempatan ini, boleh jengok anakda 'Aish.
Insyaallah pening dalam penyusunan kerja ini akan dapat diatasi dengan semangat yang tinggi.

Cahaya Mata



Assalamualaikum, Saat yang dinantikan oleh setiap pasangan yang berkahwin. Anak merupakan kurnian Allah s.w.t.

Ada berapa ketika yang menjadi ingatan ketika menunggu saat kelahiran anak yang pertama.

Hari Rabu 17 September 08

  1. Pada jam 11 pagi isteri masuk wad kerana telah ada sedikit pendarahan sebagai tanda kelahiran.
  2. Saya bergegas balik dari Kelantan, alhamdulillah sampai dalam masa 3 jam.
  3. Pada jam 2 pagi masuk ke bilik bersalin dan saya menunggu disebelah isteri. Satu pengalaman yang seronok dan memberi keinsafan melihat saat kelahiran.
  4. Pada jam 4.10 pagi 18 September 2008, Alhamdulillah isteri selamat melahirkan seorang anak perempuan.

Saya mengucapkan sebanyak-banyak kesyukuran kerana isteri dan anak berada dalam keadaan selamat.

Seterusnya diazankan, diiqamahkan dan tahniq anak dengan air Zamzam sebelum diberikan susu ibu.

Permata hati kami ini diberi nama Nor Rahadatul 'Aish Mohd Miqdad Aswad.