Wednesday, August 26, 2009

Hari Ini, Kelmarin dan Semalam


Bila membaca majalah kurier pada Disember 1980, majalah pada bulan ini hanya membicarakan mengenai kenangan terhadap kesarjanaan Ibnu Sina. Majalah pada Disember 1980 ini dikeluarkan khusus untuk membicarakan mengenai sambutan kelahiran Ibnu Sina yang ke-1000. Hebat insan yang telah tiada seribu tahun dahulu masih lagi dikenang sehingga ke hari ini.

Bila mana mana membaca perihal Ibnu Sina yang hebat dalam pelbagai disiplin ilmu, kadangkala mengingatkan kita mengapa kita hari ini tidak dapat menjadi seperti beliau. Walaupun terdapat pandangan daripada Hujjatul Islam Imam al-Ghazali yang menjawab segala persoalan falsafah dalam karyanya mengenai Ibnu Sina. Namun tokoh ini tetap disanjung kerana kepakaran, keilmuan dan ketokohan beliau dalam menjana perkembangan ilmu pada zaman tersebut. Saya pertama kali membaca mengenai Ibnu Sina. Sebelum ini saya beranggapan bahawa beliau hanya terlibat dalam bidang ilmu kedoktoran sahaja tetapi beliau berjaya menguasai pelbagai cabang ilmu falasafah, kedoktoran, metafizik, kimia, dan banyak lagi.


Semalan setelah balik dari Pusat Islam selepasa solat Subuh, seperti biasa buka al-Quran sambil melayari laman-laman tertentu. Semasa membuka terdapat satu kad ucapan Selamat Hari Lahir yang ke-25. Baru aku perasan rupanya semalan adalah hari lahir aku.

Terima kasih wahai isteri yang tidak pernah lupa tarikh dan ketika kenangan bersama. Tidak lupa juga kepada rakan-rakan yang mengungkapkanya juga. Tiada party pada tahun ini, tiada nasi ayam, dan tiada Kenny Rogers. Minggu balik Penang rasanya ingin menyambut di Kenny Rogers.


Pada 18-19 Ogos lepas saya menghadiri satu seminar di USM Penang. Saya telah membentangkan satu kertas kerja mengenai Sejarah Perkembangan Ilmu Tasawwuf: Satu Analisis. Saya tidak menjangkakan bahawa akan ditanya begitu banyak soalan dilontarkan, terkejut dan terkesima bila dipuji dan dikorek rabakkan oleh pendengar. Tidak mengapa kekurangan ini akan ada penambahbaikan. Terima Dr. Nizam Sahad kerana banyak membantu dalam menyelesaikan kertas kerja ini.

Rasa satu ketagihan selepas satu seminar untuk membentang kertas kerja. Seronok diprovokasi.



3 comments:

Nida n' Hanafi said...

Salam

Selamat ulang tahun kelahiran....(yg ke berapa ek?)

Tahniah atas pembentangan seminar yg menyebabkan Ustaz hampir terkoyak dan terabak..hehe

muqayankabut said...

Maksu, 25 tahun...umur matang seorang lelaki.

hati tetap maintain.

srikandi said...

hehhe..tahniah ustaz!! bagus2..

anyway,selamat hari lahir..happy belated..heh3..may it become a new beginning of greater prosperity!!