Thursday, August 26, 2010

Rencam

Hari demi hari melintasi detik waktu. Setiap waktu itu menjadi hak milik indidvidu dalam bentuk kebebasan bagaimana mereka harus mengawal dan mengurus masa, oleh kerana masa itu hak milik Allah dikurniakan kepada hambanya tidak kira manusia mahupun tumbuhan dan haiwan.

Di sini tiada hak sesiapa pun jika akan hak untuk memilki apa yang mampu dan tiada siapa juga berhak untuk menyuruh dan memerintah membuat sesuatu jika diluar paksaan. Jika ada ini diktator namanya.

Jika beberapa isu remeh temeh seperti etika pakaian hendak dipertikaikan. Apa yang masih berbaki kepadaa golongan bawahan. Jika baju untuk melawa pun dikira status. Persoalannya adakah pemakaian juga dikira sebagai status dalam masyarakat? Pakaian mahal, berjenama dan diseterika lentik melambangkan kehebatan atau melambangkan kebaikan jika memakai pakaian sebegini?

Aku juga mengira isu pakain ini sebenarnya tidak perlu diangkat untuk menjadi isu, berikan kebebasan selagi mana menetapi etika pemakaian Islam. Apa yang ada sekiranya pakaian cantik malah menutup aurat tetapi asyik bergosip dan mengumpat ke hulu ke hilir.

No comments: