Tuesday, July 1, 2008

Filem Jodha Akbar



Filem ini baru sahaja saya menontonnya hari ahad yang lepas. Apa yang hendak saya kongsikan bersama mengenai filem ini ialah wujud konsep kefahaman Islam Liberal dalam penyampaian ceritanya.


Saya bukan anti filem hindustan tetapi saya di antara penggemar filem bollywood sejak dari kecil mengikuti perkembangan bollywood, tetapi kali ini sukar saya nak menghadam filem sebegini.


Saya sebutkan di sini beberapa perkara yang dirasakan sebagai pelik iaitu:



  1. Seorang Muslim boleh berkahwin dengan seorang wanita beragama hindu.

  2. Rumah seorang Muslim boleh menyimpan berhala isterinya yang beragama hindu.

Adakah filem ini, heronya Akbar (Hitrik Roshan) sanggup menggadaikan Islam kerana seorang wanita?


Adakah pengarah filem ini nak menyatakan bahawa semua agama itu sama sahaja?


Jika ini yangmenjadi matlamatnya, cukup bahaya bagi penggemar filem Hindustan yang tidak mempunyai asas Islam yang kukuh. Harap lembaga fatwa kebangsaan dapat membuat keputusan mengenai filem ini.



Bersabarlah, di sebalik kesabaran ada hikmahnya. Setiap hikmah adalah daripada Rabbul Jalil.

No comments: