Thursday, August 14, 2008

Kesedaran Bangsa Melayu


Semalam di UiTM Kelantan telah mendapat liputan akhbar dengan adanya satu tunjuk perasaan terhadapa kenyataan Tan Sri Khalid MB Selangor,

Hampir seluruh pelajar UiTM menurunkan tandatangan tanda protes. Diharapkan seluruh pelajar menyedari atau mulai sedar daripada tidur lena selama ini. Sebagai mahasiswa perlu mengetahui hal ehwal semasa, bukan sahaja mengenai isu ini sahaja malah melibatkan isu-isu sensitiviti agama.

Mahasiswa perlu berfikiran matang supaya kita tidak dianggap seperti budak kecil. Kita perlu sedari bahawa hari ramai musuh dikalangan kita yang ingin menjatuhkan bangsa Melayu dan cuba mempermainkan sentimen agama.

Mahasiswa perlu wujudkan dalam diri pertahanan dengan menuntuy ilmu dan selalu memperbanyakkan ibadah. Semoga Allah juga merahmati perjuangan kita mepertahankan hak-hak kita sebagai bangsa Melayu Muslim.

Untuk itu, mahasiswa perlu mengkaji sejarah orang Melayu, suatu ketika dahulu merupakan satu bangsa yang cukup hebat sehinggakan Portugis dari Eropah Timur boleh mengetahui mengenai Kota Melaka. Tapi kenapa Kota Melaka yang hebat itu juga turut tumbang pada tahun 1511? Marilah kita sebagai mahasiswa bersama-sama kita mengkaji dan membongkarkan kenapa Melayu suatu masa dahulu hebat tatapi pada hari ini dipermainkan.

Bersabarlah, di sebalik kesabaran ada hikmahnya. Setiap hikmah adalah daripada Rabbul Jalil.

No comments: