Wednesday, June 24, 2009

Selesai Sudah

Alhamdulillah sudah selesai peperiksaan penilaian tahap kecekapan (PTK1). PTK ini adalah pertama kali aku mengambilnya dalam dua tahun bertugas dengan kerajaan. Semalam waima dipanggil ujian apa yang kita bayangkan sudah semestinya semua kakitangan yang mengambil ujian bersedia atau sekurang-kurangnya diam semasa menjawab kertas soalan tapi apa yang berlaku sebaliknya. Aku dijadikan mangsa untuk bertanya jawapan. Walaupun aku juga tidak membaca banyak mana. Aku menghadiri ujian ini untuk menguji tahap soalan. Memang soalannya agak mudah dan jika dibaca dengan penuh minat sudah pasti dapat dijawab.

Bagi soalan PTK kertas dua untuk khusus, soalan memang agak melucukan tapi kadang ada satu dua soalan boleh terkeliru sekiranya tidak memahami dengan jelas. Contoh mudah aku sedar satu kesalahan. Soalan mudah Cuma perlu mencari nama surah yang tidak ada sujud sajadah sahaja. Aku keliru dengan soalan jadi jawapan aku telah silap tanda. Menyesal bila memikirnya kembali. Kertas khusus ada masalah dari sudut typing error , banyak tempat boleh menyebabkan keliru dengan tulisan tersebut.

Dengar khabar tahun ini tahun terakhir PTK, jadi bagi aku lebih suka PTK daripada penilaian ketua jabatan, mungkin bila ada ruang untuk diberikan, mungkin perkara kaki kipas akan berlaku. Jadi PTK ini dapat menyelematkan keadaan sebenar dalam kerjaya. Tapi ada dengar gossip benar atau tidak untuk lulus PTK juga ada kuotanya sendiri yang ditentukan oleh pihak terbabit. Adakah benar gossip ini? Jika benar perlu dihapuskan PTK.

No comments: