Tuesday, July 17, 2007

Durian Oh Durian.....

Kisah durian ini adalah kali pertama terjadi di dalam hidup, bukan saya hendak ceritakan kelazatan buah durian di negeri Cik Siti Wan Kembang ini tetapi leih kepada bahasa yang di gunakan. Kejadian ini menunjukkan bahawa loghat sesuatu kawasan atau negeri di Malaysia ini adalah satu kelebihan ataupun satu bonus kepada rakyat di Malaysia ini.

Ketika dalam perjalanan pulang bersama Tok Janggut daripada Kota Bharu kami telah singgah di tepi jalan dan membeli lima biji durian pada masa yang sama Arif Syafarin sahabat di KIAS telah memberikan kami lagi dua biji durian ini menjadikan tujuh biji. Dalam perjalanan pulang kami terserempak dengan sekatan pagawai KASTAM Di Raja yang menjalankan tugas.

Setiap kenderaan yang menggunakan jalan highway Kota Bharu-Machang akan ditahan untuk soal siasat. Sampai giliran kami pegawai itu bertanya.

Aku: Assalamualaikum Tuan.
Pegawai Kastam: Waalaikumussalam. Encik ada apa dalam bonet kerete?
Aku: Ada durian. (dalam loghat utara dipanggil der'ian)
Pegawai Kastam: Apa Encik?
Aku: D-U-R-I-A-N.
Pgawai Kastam: Oh yeke, ingatkan apa tadi. Rupa-rupanya beliau tidak faham apa yang saya cakap sebab loghat saya terlalu tebal. hehe...nasibla aku dok kelantan ni..

Kesian Tok Janggut terpaksa menjadi juru bahasa aku kat Kota Bharu.

No comments: