Tuesday, July 17, 2007

Tok Janggut

Sudah tiga hari saya tidak menulis di dalam blog sendiri kerana di atas kesibukan yang 'melanda' pada seorang imam yang bertugas mengimamkan lima waktu sambil menguruskan pejabat. Beginilah kehidupan seorang imam.

Apa yang hendak saya perkatakan pada entry kali ini adalah berkaiatan dengan seorang sahabat yang telah menziarahi saya pada hari Jumaat lalu iaitu saudara Khairi Yusof atau lebih dikenali di Darul Quran dengan panggilan Tok Janggut. Apakah signifikan nama samaran yang telah diberikan kepada beliau. Mungkin para pembaca bertanya adakah beliau seorang cucu cicik Tok Janggut pahlawan atau pejuang kemerdekaan Tanah Melayu. Pada persepsi mungkin tidak.

Sebenarnya nama samaran dipanggil kerana dikalangan para hafiz pada masa itu dan kini pun beliaulah yang mempunyai janggut paling pangjang seperti orangnya yang tinggi dan ronjong di daalam loghat utara.

Kami sudah lama tidak berjumpa dan banyak perkara telah diperbincangkan mengenai masa depan, pemikiran para hafiz, perubahan yang telah dilakukan terhadap diri sendiri, dan perkara-perkara yang berasangkut dengan nature orghe kelate sendiri.

Alhamdulillah sepangjang beliau berada di sini telah mengungkit kembali zaman belajar di Darul Quran sesi 2002-2005 cukup manis bila dikenang.

Semoga kalian berada dalam keadaan sihat sejahtera. Amin ya rabbal alamin.

No comments: