Thursday, May 17, 2007

Khalifah atau sampah

Satu cerita yang ingin dikongsi bersama dengan para sahabat sekalian. Ceritanya bermula begini.

Pada suatu hari telah datang seorang lelaki ke pejabat seorang 'rakan' yang namanya Sang Arjuna. Apabila lelaki yang belagak macho dihadapan wanita tetapi telah dilarang oleh Sang Arjuna dengan dialog seperti di bawah:

Sang Arjuna dengan katanya: Wahai tuan hamba kenapa tidak faham lagi barang dalam ofis ni kalau rosak siapa nak tanggungjawab?

Lelaki: Eh Sang Arjuna, barang ini dipohon oleh pihak kerajaan langit, kenapa hamba tidak boleh menggunakannya?

Sang Arjuna: Yeke, setahu hamba barang ini sudah dipohon untuk kedua kalinya kerana Ketua kerajaan langit telah memulangkannya kepada Puteri Semua Kena. Hamba telah mengutus surat untuk kedua kalinya, nah ini suratnya. Sang Arjuna mengambil fail lalu menunjukkan bukti surat tersebut.

Lelaki: Dengan tergamamnya, eh yeke takpelah saya keluar dulu....keluar dengan fikiran bagaimana hendak kenekan balik Sang Arjuna.

Sang Arjuna: Berfikir sejenak, eh kasar ke layanan aku terhadap lelaki berlagak tahu tu? tak kot....Selepas sebulan lelaki Berlagak tahu tk tegur dengan Sang Arjuna...pelik? kene tegur pun marah ker? macam hebat sangat. Imam Malik pun mendengar teguran anak muridnya. So siapa Lelaki ini hendak dibandingkan dengan Imam Malik...Tajwid pun tak betul, nak taranum, pelik betul lelaki perasan hebat tu. Berfikir diri sendiri jer...eh cakap pelet plak.

Sudah sebulan masa berlalu, sampai berita yang mengejutkan Sang Arjuna telah buat kesalahan. Malah tak dihormati oleh rakyat jelata tidak sebab Sang Arjuna muda lagi tak kawin plak tu....alasan-alasan tu, nape yer.


Ntahle, apa jadi lepas tu.

No comments: