Wednesday, July 15, 2009

Program Perbandingan Agama

Alhamdulillah sudah selesai satu program untuk kakitangan dan mahasiswa UiTM Kelantan. Program perbandingan agama antara Islam: Kristian, Buddha dan Hindu. Saya tidak menyangka program ini mendapat sambutan yang menggalakkan.

Kakitangan hadir dengan kesungguhan terpancar diwajah masing-masing. Pendekatan program ini saya cuba untuk tidak mewajibkan kepada kakitangan. Kita cuba member apa yang mereka kehendak. Program ini merupakan pertama kali diadakan di UiTM Kelantan. Sambutan hangat melepasi had yang disangkakan. Melebihi 250 dan hampir tidak ada ruang dalam bilik HRD Academia. Perjalanan program tidak berhenti selama 4 jam. Terkejut! Para peserta tidak berganjak dan terdapat pensyarah yang mengajak pelajar hadir bersama.

Pada sebelah malam untuk pelajar diadakan di Pusat Islam, saya juga berasa agak terkejut dengan kehadiran pelajar yang sebegitu ramai sehingga mencecah 600 orang mahasiswa. Saya juga tidak mewajibkan mahasiswa dating dan saya mengharap atas keihklasan dan kesedaran pelajar untuk hadir pada malam ini. Pusat Islam dibanjiri oleh mahasiswa. Tiada ruang untuk duduk dan mereka berada di bawah Pusat Islam.

Program ini dilaksanakan hasil bantuan kerani dan EO sahaja. Hanya berempat sahaja. Pada awalnya program ini dipandang remeh oleh sesetengah pihak dengan agakan tidak akan mendapat sambutan. Tetapi apa yang berlaku sebaliknya. Pihak yang memandang remeh terkejut dengan sambutan yang diterima dan diharap pihak ini tidak cemeburu dengan aku. Hehe

Kesimpulan daripada program ini, dapat dipelajari bahawa untuk menarik perhatian mahasiswa sebenarnya kita perlu merancang program yang mereka kehendaki bukan program ceramah syok sendiri dan mengira beberapa honarorium yang akan dapat tanpa memikirkan impak dan kesan kepada mahasiswa.

2 comments:

Nida said...

Alhamdulillah..

Seronok bila dapat ikuti program ilmiah begini

muqay said...

Nanti kat sana maksu aturkan satu program comparative religion, jemput postur protestan, paderi katolik dan imam di sana.

Wacana Minda.