Monday, July 13, 2009

Mencari Pekerjaan

Hari ini adalah sebahagian daripada hari-hari yang telah ditetapkan untuk temuduga pegawai baru untuk beberapa jawatan yang telah dibuka. Ada jawatan yang hendakkan seorang sahaja tetapi boring yang dikirim hamper mencecah 1 ribu. Bayangkan betapa ramainya rakyat Negara ini yang masih belum mempunyai pekerjaan.

Kita yang mempunyai pekerjaan perlu mengucapkan shukur kepada Allah kerna limpahan rezekinya menyebabkan kita tergolong dalam golongan ini. Akan tetapi insane bershukur teramat sedikit. Barangkali kita pernah mendengar satu cerita daripada Umar al-Khattab mengenai doa beliau yang memohon untuk menjadi daripada golongan yang sedikit Allahumma ja'alna min al-Qalil. Bila ditanya oleh seorang sahabat kenapa Ya Umar kamu memohon menjadi sebahagian orang sedikit? Jawapannya ialah insan sedikit ialah insan yang bershukur(QalÊl lammÉ TashkurËn).

Kita mesti bershukur dalam semua keadaan, ada manusia bershukur ketika mendapat nikmat, kesenangan dan kekayaan akan tetapi manusia bershukur dalam keadaan mendapat musibah bagaimana? Ini perlu jelas dalam kehidupan kita. Bila kita mengalami keadaan musibah, kesusahan dan hilang ketenangan. Perkara yang boleh dilakukan ialah kita menetapkan dalam hati kita ini ujian daripada Allah dan ada hikmah disebaliknya.

Petang ini ada sesi temuduga dan dilantik sebagai panel. Amat diharap calon-calon dapat menjawab dan memalukan diri sendiri. Jangan jadi penipu dan jangan buat-buat tahu sesungguhnya perkara ini akan memalukan diri sendiri.

2 comments:

Nida n' Hanafi said...

Kadang-kadang kita terlalu memandang bintang yang bergemerlapan di atas hingga kita terlupa rumput yang dipijak di bumi...

muqayankabut said...

Betul Maksu, kita ini asyik melihat di atas dan lupa kepada di bawah,

A. Anak lupa ibu
B. Bos lupa pekerja bawahan
C. Murid lupa guru

Ya kita senantiasa lupa dan lupa.