Thursday, July 2, 2009

Cemburu Para Ustaz

Hadis riwayat Abdullah bin Masud ra., ia berkata:
Rasulullah saw. bersabda: Tidak ada hasad (iri) yang dibenarkan kecuali terhadap dua orang, yaitu terhadap orang yang Allah berikan harta, ia menghabiskannya dalam kebaikan dan terhadap orang yang Allah berikan ilmu, ia memutuskan dengan ilmu itu dan mengajarkannya kepada orang lain. (Muslim: 1352).

Dunia mempunyai penghuni yang pelbagai di antaranya ialah Manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Ketiga-ketiga makhluk ini diciptakan oleh Maha Besar Pencipta. Setiapnya mempunyai kelebihan yang tidak ternilai dek pemikiran dan akal manusia.

Manusia seperti mana hadis di atas sudah pasti mempunyai sikap yang baik mahupun buruk. Dalam hadis di atas jelas manusia hanya diizinkan untuk berasa iri hati, cemburu dan dengki terhadap dua perkara di atas sahaja. Manusia adalah makhluk terhebat dengan memiliki segala "perkakasan" untuk menjadi hebat iaitu nafsu.

Dalam perkara di atas dengki yang dimaksudkan di atas bukanlah bermaksud bermusuhan dan menjatuhkan individu daripada kelebihan yang dimiliki seperatut dengki yang diizinkan sdi sini ialah kita lebih berusaha untuk menjadi lebih baik dengan menuntut ilmu. Perkara ini tidak terjadi pada hari ini. Dengki di atas terhadap orang yang memiliki harta dan belanja di jalan Allah dan Orang berilmu mengajar ilmu kepada masyarakat.

Hari sikap cemburu tidak dapat dielakkan oleh sesiapa termasuk ustaz atau orang yag mengerti perihal agama. Cemburu dengan seseorang kerana keterampilan dan diminati oleh masyarakat makin menjadi-jadi. Para ustaz lebih-lebih lagi sampaikan keluar kenyataan mengkritik untuk menjatuhkan seseorang, membuat fitnah dengan melibatkan wanita dan banyak lagi. Puak ustaz walaupun menuntut ilmu agama dengan mempunyai ijazah tinggi sekalipun tidak dapat menangkis serangan sikap sebegini. Sewajarnya lagi tinggi belajar lagi wara' dan lebih beradab.

Puak ustaz sebegini yang menyebabkan masyarakat memandang serong terhadap para ustaz yang rajin, mudah berkira (tidak pentingkan bayaran), dan diminati ramai kerana keserasian ilmu yang disampaikan. Cemburu sehinggakan sanggup cah keting (tikam belakang) sesama ustaz makin ketara akhir-akhir ini. Jika anda mempunyai rakan-rakan ustaz pasti anda akan mendengar pelbagai cerita yang kurang menarik.

Cemburu dibolehkan sekiranya bertepatan dengan pesanan kekasih Allah tapi apakan daya nafsu lebih didahulukan. Jangan kita jadikan cemburu melebihi atas persaudaraan sehinggakan boleh memutuskan silaturrahmi.

Apa dah jadi oh ustaz cemburu mengkaburi hati

Apa dah jadi oh ustaz bila ceramah Tanya pitis

Apa dah jadi oh ustaz pangkat menjadi idaman

Apa dah jadi oh ustaz sikap senohong ikan duri

Mula-mula pembohong selepas tu mencuri (klien ajak kahwin)

Apa dah jadi oh ustaz suka temberang dan auta

Apa dah jadi oh ustaz ulamakah anda?

Jika ulama' su' atau ulama hasanah?

2 comments:

Khalifah Allah said...

uztaz pun manusia biasa..
Allah tidak lihat pada rupa,pakaian mu atau jawatan mahupun pangkat mu..
tetapi Allah melihat kpd sesiapa yg bertaqwa.

muqayankabut said...

Salam Mun,

Sebenarnya ini kisah benar dan berlaku di depan mata ustaz. Jadi sudah lama ingin menulis perkara ini untuk mnjadi teladan kepada sesiapa yg berusrusan dgn puak ini.