Friday, May 29, 2009

Constantinople ke Islambol


" Constantinople akan ditakluki oleh tentera Islam. Rajanya (yang menakluk) adalah sebaik-baik raja dan tenteranya (yang menakluk) adalah sebaik-baik tentera."


Hari ini 29 Mei, satu tarikh bersejarah untuk kita kenang dan mengambil iktibar. Satu sejarah yang perlu diangkat menjadi ingatan seluruh umat Islam sewajarnya. Hadis di atas menyatakan dengan jelas bahawa pemimpin yang hebat dan tentera yang hebat akan membuka kota konstatinopel. Siapakah pemimpin tersbut?


Pemimpin yang hebat yang mempunyai tentera yang hebat berjaya menawan kota ini dari cengkaman Byzantium. Satu peperangan yang dahsyat, menggunakan pelbagai strategi dan tipu helah yang tidak dijangka oleh musuh malah mengejutkan bala tentera musuh yang meyakini kota ini tidak akan mampu ditawan. Tetapi mereka lupa bahawa Rasulullah telah mengucapkan perkara ini pada zaman baginda Rasulullah.


Sewajarnya hari ini kita meraikan dan menginsafi bahawa untuk mendapat kemenangan dan menjadi kuat mestilah kita menjadi seperti mana Sultan Muhammad al-Fateh lakukan.


Hari ini juga kita perlu merakayakan kejayaan yang pernah kita kecapi suatu ketika dahulu. Kejayaan agung ini dicatatkan pada 29 Mei 1453 kota ini menjadi hak milik Islam. Siapa yang mengakatakan kita tidak hebat. Sekiranya umat Islam mampu mencontohi pemimpin dan tentera itu sudah pasti kita pada hari ini juga akan hebat seperti pasukan uthmaniyyah ketika itu. Hari ini genap 556 tahun kota ini dalam tangan kita.


Mari kita sematkan dalam jiwa dan pemikiran kita 29 Mei perlu kita rayakan, ini kerana hari kebanggaan kita.

1 comment:

Mighty MS said...

al uztaz..syukran for the info~
realli appreciate it.